Aktualności

Pracownicy ośrodków pomocy społecznej nie dali wiary oszustom!

Data publikacji 10.02.2022

Trzy próby oszustwa - na szczęście nieudane - w ostatnim czasie miały miejsce w powiecie lubartowskim. Oszuści dzwonili do urzędów, podawali się za funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego i próbowali przekonać pracowników do przelewu pieniędzy. Na szczęście urzędnicy byli czujni i nie dali się oszukać. Mundurowi apelują o czujność!

Oszuści działają na wiele sposobów. W ostatnim czasie w powiecie lubartowskim, policjanci przyjęli trzy nowe zgłoszenia prób oszustwa. Tym razem, naciągacze dzwonili do dwóch Ośrodków Pomocy Społecznej na terenie powiatu lubartowskiego i jednego Urzędu Gminy. Sprawca podawał się za funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego.

W pierwszym przypadku oszust podawał swój numer legitymacji służbowej, informował, że jego dane można zweryfikować poprzez numer 997 lub 112, ale że to on podczas rozmowy przełączy rozmówcę do tego numeru. Miała to być tak zwana weryfikacja dodatkowa. W rozmowie oszust informował, że na konto bankowe ośrodka było włamanie i że potrzebuje podania danych w celu "ochrony” środków  na koncie bankowym.

W rozmowie telefonicznej z pracownikiem drugiego Ośrodka Pomocy Społecznej  schemat rozmowy był podobny. Oszust wspomniał, że prowadzi postępowanie w sprawie rozbicia grupy przestępczej zajmującej się podrabianiem dokumentów tożsamości. Twierdził ponadto, że w niedługim czasie może dojść do defraudacji środków pieniężnych ulokowanych na koncie.  

W trzecim przypadku oszust także podawał się za funkcjonariusza CBŚ. Poinformował, że prowadzi sprawę rozbicia grupy przestępczej. Chciał nakłonić urzędnika do wykonania tak zwanego ,,przelewu kontrolnego” z konta bankowego urzędu w celu namierzenia przestępców.

Na szczęście pracownicy urzędów zorientowali się, ze to oszustwo i zakończyli rozmowę, a sprawę zgłosili na Policję.

  • Mundurowi jeszcze raz przypominają, funkcjonariusz Policji nigdy nie dzwoni i nie prosi o pomoc w rozwiązaniu żadnej sprawy ani tym bardziej przelewu środków finansowych.

  • Pamietajmy, aby nikomu nie podawać naszych danych - haseł, loginów, numeru pesel czy serii i numeru dowodu osobistego.

  • Nigdy też nie instalujmy na swoim urządzeniu programów, które zleca nam wgranie nasz potencjalny rozmówca. Mogą to byś programy służące do przejęcia zdalnego sterowania nad naszym urządzeniem i przechwycenia naszych danych wrażliwych.

  • Jeżeli już dojdzie do próby oszustwa natychmiast poinformujmy o tym zdarzeniu policję dzwoniąc pod numer 112.

starszy sierżant Jagoda Stanicka

  • zdjęcie przedstawia plakat dotyczący oszustów
Powrót na górę strony